Mijn trip door Toscane

Land: Italië

In juli 2023 ben ik naar het erg bekende regio Toscane gegaan samen met mijn vriend. Toscane is een betoverende regio in centraal Italië, bekend om zijn prachtige landschappen, rijke geschiedenis en cultureel erfgoed. De regio staat bekend om zijn glooiende heuvels bedekt met wijngaarden en olijfboomgaarden, historische steden zoals Florence, Siena en Pisa, en pittoreske dorpjes die een authentieke Italiaanse charme uitstralen.

Op deze blog neem ik je mee in dit avontuur in Italië. Ik deel mijn persoonlijke tips, verborgen juweeltjes en onvergetelijke ervaringen, zodat je het meeste uit je reis naar dit prachtige eiland kunt halen. Ik verbleef in het stadje Montecatini Terme, hier vertel ik zo meer over.

Dus pak je koffers en bereid je voor op een onvergetelijk avontuur in het prachtige Toscane.

Over Montecatini Terme

Montecatini Terme is een stadje gelegen in de regio Toscane, Italië. Dit charmante stadje staat bekend om zijn natuurlijke warmwaterbronnen en heeft een lange geschiedenis als kuuroord, die teruggaat tot de oudheid en de Romeinse tijd. Bezoekers komen naar Montecatini Terme om te genieten van ontspannende spa-behandelingen, thermale baden en wellnessfaciliteiten. Naast deze wateren biedt Montecatini Terme ook prachtige parken en gezellige pleinen. Het is een ideale bestemming voor diegenen die willen ontspannen, genieten van een rustige omgeving en profiteren van de voordelen van thermale bronnen.

Dag 1 – 18 juli 2023 – Montecatini Terme & Montecatini Alto
De eerste dag waren we om 8 uur ’s ochtends gelandt op Pisa airport. We waren al sinds 3 uur ’s nachts op Schiphol en waren erg moe toen we aankwamen in Pisa. Het was een klein stukje reizen met de trein naar ons hotel vanaf het vliegveld.
Toen we bij het hotel aankwamen hadden we erg veel geluk, want onze kamer was al vrij! Dus we gingen eerst een snel dutje doen, voordat we Montecatini Terme wilden ontdekken.

Dag 2 – 19 juli 2023 – Pisa & Lucca
De tweede dag kozen we ervoor om met de bus naar het mooie stadje Lindos te gaan. Deze trip boekte we via Tripadvisor, dit kostte €54 voor twee volwassenen. We werden met de bus opgehaald bij ons hotel en werden afgezet bij Lindos. We kregen een hele dag om Lindos te verkennen plus de mooie uitzichten die je in de bus ziet.
In Lindos is er erg veel te doen! Lindos is een adembenemende plek gelegen aan de oostkust van Rhodos, het is een van de meest iconische en pittoreske plaatsen van het eiland. Met zijn witgekalkte huizen, smalle straatjes en historische bezienswaardigheden. In het dorp zelf kun je verder dwalen door de sfeervolle straatjes van Lindos, waar je kunt genieten van de lokale architectuur en de traditionele Griekse sfeer. Bewonder de met bloemen versierde huizen en traditionele gevels, en ontdek charmante boetiekjes, ambachtswinkels en gezellige terrasjes.

Een van de meest opvallende kenmerken van Lindos is de Akropolis, gelegen op een heuveltop die uitkijkt over het dorp en de omliggende zee. Deze oude citadel is een symbool van Lindos en biedt een fascinerende reis terug in de tijd. Wij kozen ervoor om de Akropolis te bezoeken. Je betaald €11 voor entree, maar dit is het zeker waard! Na een lange en vooral warme tocht naar boven word je beloond met een prachtig uitzicht op het dorp en de blauwe Egeïsche Zee. Binnenin de Akropolis kun je de overblijfselen van oude tempels en het Dorische amfitheater verkennen, terwijl je de geschiedenis van de regio absorbeert. Het was erg interessant om de akropolis te bekijken, zeker een aanrader!

Een andere must-see in Lindos is het prachtige strand, dat zich uitstrekt langs de baai onder de Akropolis. Je kunt ook een boottocht maken langs de kustlijn om afgelegen baaien en grotten te verkennen, of zelfs een zeiltocht maken naar nabijgelegen eilanden. Wij zijn hier helaas niet heen geweest, omdat we de tijd er niet voor hadden.

Dag 3 – 20 juli 2023Rome
De trip naar Lindos was vermoeiender dan we hadden verwacht, dus wilden we deze dag iets rustiger aan doen. We hebben vooral bij het zwembad en strand gezeten van ons hotel. ‘S middags huurden we een scooter bij MotoRent om wat rond te rijden in de buurt. Dit was veel goedkoper dan we hadden verwacht! De prijs was €18 per dag voor een Gilera runner (80cc).
‘S avonds dronken we natuurlijk nog een overheerlijke smoothie bij Royal.

Dag 4 – 21 juli 2023 – Florence
Wij zagen heel toevallig bij een reisbureautje in Ialyssos dat er een boottrip was naar het eiland Simi, dit leek ons erg leuk dus boekte wij het meteen! We hebben het wel via Getyourguide geboekt, omdat dit ons iets veiliger en goedkoper leek. We kozen voornamelijk voor deze trip, omdat we de kans kregen om een ander eiland te zien. Maar ook omdat de boot een stop zou maken in St. George bay, zodat je er kon zwemmen. St. George bay is een schitterende plek tussen de bergen met super helder water en een leuk klein strand.
Voor deze trip werden we met een bus van Manos going opgehaald bij ons hotel. De bus haalde meerdere mensen op bij hun hotel en reed richting Rhodos stad, om ons bij de haven af te zetten. We vertokken al vrij snel met de boot naar St. George bay en waren er redelijk snel. Op de boot was er de mogelijkheid om snacks en drinken te bestellen. De lemonade is zeker een aanrader. Wat ik ook indrukwekkend vond aan de bootreis was dat we vlak langs Turkije vaarde! Het was wel erg jammer dat we geen dolfijnen of andere zeedieren zagen.
Toen we aankwamen bij St. George bay kregen we een uurtje om hier te zwemmen. De boot bevatte een springplank, een plek om je af te spoelen en meerdere slurfen om in het water te drijven. Hierna moesten we nog een stukje varen om bij Simi te komen.
Toen we in Simi aankwamen kregen we drie uur de tijd om rond te kijken in Chorio. Dit was naar mijn mening wel precies genoeg. Wij hadden in die tijd alles gezien en ook nog eens rustig kunnen lunchen, en we hadden zelfs nog wat tijd over. Het hart van Simi is de charmante stad Chorio, gelegen bovenop een heuvel met een adembenemend uitzicht over de hele omgeving. Wandel door de kronkelende straatjes, omgeven door traditionele huizen met rode daken en kleurrijke bloemen die uit de ramen hangen. Bezoek de lokale winkeltjes met handgemaakte producten, bewonder de kleurrijke huisjes en bewonder de oude kerken die overal verspreid zijn.

Dag 5 – 22 juli 2023 – Cinque Terre
De laatste dag vertrokken we ’s avonds om 9 uur weer naar Nederland, erg laat in de avond. Dus we wilden nog wat leuks doen deze dag! We kozen ervoor om op onze laatste dag de bus te nemen van Ialyssos naar Rhodos stad (een erg drukke en warme buslijn..)
In Rhodos stad heb je als het ware twee gedeeltes. De oude stad, met voornamelijk souvernir winkels of winkels met griekse producten, en een nieuwer gedeelte met moderne winkels. De oude stad van Rhodos, is een van de best bewaarde middeleeuwse steden ter wereld en een absoluut hoogtepunt van de stad. Wandel door de eeuwenoude stadsmuren en betreed een betoverende wereld vol smalle geplaveide straatjes, pittoreske pleinen en indrukwekkende historische gebouwen. Ook kun je er genieten van traditionele winkels en boetieks.

De Mandraki-haven, gelegen in het moderne deel van de stad, is het bruisende hart van Rhodos-stad. Hier vind je kleurrijke boten, gezellige cafés en restaurants, en een levendige sfeer.

Nadat we het oude gedeelte hadden bezocht namen we nog een kijkje in het moderne gedeelte. Dit is zeker een leuk gedeelte voor degenen die willen winkelen, hier biedt Rhodos namelijk een breed scala aan mogelijkheden. Je hebt er van alles; souvenir winkels, internationale winkels zoals H&M en leuke restaurants. Na een dagje Rhodos-stad gingen we weer terug naar ons hotel en zaten we nog een paar uurtjes op het strand.

We moesten om 11 uur ’s ochtends al uitchecken dus mochten niet meer lunchen en dineren in het hotel. Voor lunch aten we bij een restaurantje in Rhodos stad. Het avondeten aten we bij Royal, dit was trouwens echt super lekker! Ons avondeten is te zien in de foto’s. Na het avondeten gingen we bijna meteen met onze transfer richting het vliegveld en terug naar Nederland.

Dag 6 – 23 juli 2023 – Terug naar Nederland
De avond hiervoor waren wij aangekomen in Rhodos, na een vlucht van 4 uur (van AMS – RHO). De eerste dag hebben we vooral gerelaxed in ons hotel en een Ialyssos verkend. Het hotel waar we verbleven was het Blue Horizon hotel, onderaan staat er meer informatie over dit hotel. Wij konden makkelijk een dag spenderen bij het hotel, omdat we all-inclusive hadden. Ons hotel lag aan de zee met uitzicht op Turkije! We hebben elke dag de zonsondergang bekeken, omdat het prachtig was.
Dichtbij ons hotel was een winkelstraatje met veel leuke winkels en restaurants/bars. Deze waren allemaal tot erg laat geopend, su

Boeking & over het hotel

Wij hadden deze vakantie rond mei/juni geboekt via Prijsvrij. Wij betaalden voor vliegtickets (Transavia), en een verblijf in het hotel met ontbijt afgerond €642 p.p. Het hotel ligt in Montecatini-Terme en erg dichtbij een treinstation. Ik vond het hotel er van binnen en buiten erg mooi en knus uitzien!
Het ontbijt dat ze aanboden was elke dag hetzelfde maar wel erg veel. Ze boden erg verschillend beleg aan (een voorbeeld is de 6 soorten jam), veel keuze uit wat je in je yoghurt kunt doen, je kunt je eigen ei koken, er is een pannenkoekmachine en ze hadden normaal brood en croissantjes (dit is nog lang niet alles wat er stond).

De kamer was erg fijn en groter dan we hadden verwacht! In de koelkast stonden al 2 flesjes normaal water en 2 flesjes bruisend water. Wat ik ook erg fijn vond aan deze kamer was dat de airco perfect werkte, en je deze zelf kon instellen op temperatuur.
Het enige nadeel aan de kamer, was dat je de douchekop niet kon ophangen. Hierdoor moesten we onszelf afspoelen met de douchekop of een bad nemen.