Duurzaam bovenaan

Opdrachtgever: Clubleaf en Icemobile

Categorie: UX en interaction design

Programma’s gebruikt:

Gemaakt in een team van vier in het tweede jaar van de studie Communicatie & Multimedia Design


“Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat klanten, met een leeftijd tussen de 30 en 40 jaar die een gezin hebben, weinig moeite hoeven te steken in het bestellen van duurzame boodschappen bij Picnic?”

Voor dit project had ik samen met drie medestudenten een toevoeging aan de Picnic app gemaakt, namelijk duurzaam bovenaan! Met duurzaam bovenaan wordt er nadruk gelegd op de duurzame(re) producten die de winkel in het assortiment heeft. Ook hebben wij rekening gehouden met de wensen van onze doelgroep, en ervoor gezorgd dat het duidelijk is welke duurzame producten ook nog eens voordelig zijn!

Een ander deel van ons concept is de duurzaamheids meter, deze laat zien hoe duurzaam jouw winkelmand op dat moment is. Ook laat de duurzaamheids meter duurzamere opties zien (als deze er zijn) voor de producten die je in je mand hebt.

Met dit concept wilden wij ervoor zorgen dat de klanten van Picnic eerder voor de duurzame opties kiezen!


Hoe werkt de app en welke functies worden er allemaal aangeboden? 

Zodra je de Picnic app voor het eerst (met deze functie) opent komt er een korte uitleg te staan over duurzaam bovenaan. Deze is als eerst hiernaast te zien. Dit hebben wij toegevoegd om de gebruiker informatie te geven over de nieuwe toevoeging van Picnic.
Vervolgens kom je op het normale homescherm van Picnic, hier hebben wij de knop ‘voordelig & duurzaam’ toegevoegd en een duurzaamheidsmeter onderaan de pagina, deze wordt na een paar slides zichtbaar. De knop ‘voordelig & duurzaam’ hoort bij ons hoofdconcept. Bij de voordelig & duurzaam knop staat een i’tje. Als je hierop klikt wordt het nogmaals kort uitgelegd. Met de voordelig & duurzaam knop kom je meteen bij de pagina met alle voordelige en duurzame producten, je kunt er ook via het zoekscherm komen. Bij elk duurzame product staat een uitleg over waarom het precies duurzaam is, denk hier aan reisafstand, productie.
Ons tweede concept was de duurzaamheidsmeter. De duurzaamheidsmeter is een metertje die constant laat zien hoe duurzaam jouw winkelmandje met producten op dat moment is. Als je op de meter klikt kun je gemakkelijk de ‘niet duurzame’ producten omruilen voor de duurzamere optie, en terug. Ook hier is er de mogelijkheid om op de ‘i’ te klikken voor extra uitleg.
Als laatst hebben wij een simpele toevoeging gemaakt aan de recepten pagina, hier hebben wij duurzame recepten toegevoegd. Dit hebben we gedaan, zodat de gebruiker inspiratie kan krijgen voor duurzame gerechten.

Klik op deze link om het prototype te bekijken/testen: https://www.figma.com/proto/hnp6cBmofLdCGVjPqk5cwR/picnicc?page-id=0%3A1&node-id=262-608&viewport=1127%2C-73%2C0.07&scaling=scale-down&starting-point-node-id=262%3A608&show-proto-sidebar=1

 

Wat deed ik in dit project?

Onderzoek

Ik kreeg als onderdeel de communicatie. Dit bestond uit bellen, sms-en, een gesprek opnemen/ophangen/muten, etc. Dit had ik kort onderzocht in andere auto’s.

Creatieve sessies

In dit project heb ik verschillende creatieve sessies gehouden. Dit deed ik met de doelgroep en met mijn groepje

Testen

Ook moest ik mijn onderdeel testen met de doelgroep, zodat ik zeker wist dat het goed werkte.

Prototyping

Ten slotte moest ik per iteratie een prototype maken, die ik d.m.v. testen kon verbeteren.

Wie is de doelgroep nou eigenlijk?

De doelgroep is ‘ klanten van Picnic tussen de 30 en 40 jaar die een gezin
hebben en weinig moeite willen steken bij het bestellen van duurzame boodschappen.’ Wij hadden deze doelgroep gekozen, omdat deze doelgroep vaak wel duurzaam wil zijn, maar er niet te veel moeite of tijd in wil steken. Ook komt deze doelgroep overeen met Picnic’s doelgroep, omdat ook bij hun doelgroep ouders horen die niet veel tijd hebben om boodschappen te doen. Daarnaast vindt onze doelgroep het moeilijk om duurzaam eten te kopen, omdat het vaak niet duidelijk is wat duurzaam is. Ook denken ze dat duurzaam altijd duur is, ook al is dit niet altijd het geval.


Onderzoek

Klik op deze knoppen om er meer over te lezen!

Deskresearch

We wilden veel informatie verzamelen over duurzaamheid, het bedrijf Picnic en hun concurrenten. Ik kreeg de taak om Picnic te onderzoeken. Hiervoor gebruikte ik hun website en verschillende recensies op internet van hun klanten. Deze bronnen heb ik bewust gekozen, omdat ik erachter wilde komen wat Picnic deed voor de duurzaamheid, waar Picnic voor staat en wat de klanten op internet te zeggen hebben over Picnic.

De informatie die ik voornamelijk in het verdere onderzoek heb gebruikt, is de informatie die op hun site staat over de duurzame acties die Picnic onderneemt. Zo kwam ik erachter dat Picnic al veel voorwerpen doet recyclen zoals; Nespresso cups, hun Bio-plastic tasjes, plastic flesjes en batterijen. Picnic probeert ook veel te doen voor de voedselverspilling. Ook kwam ik erachter dat Picnic een soort ‘systeem’ had bedacht om de voedselverspilling te minderen. Je kunt namelijk tot een bepaalde tijd boodschappen bestellen. Dit komt, doordat Picnic op de dag zelf, of een dag vantevoren, het brood laat bakken. Op deze manier wordt er niet veel te veel gebakken, dat vervolgend wordt weggegooid.
Op de review site kwam ik wat goede en slechte reacties tegen over Picnic. Veel goede reacties over het bedrijf zelf, de meeste slechte reacties gingen over het assortiment.

​Door mijn onderzoek kregen we veel informatie over het bedrijf en welke duurzame acties ze zelf ondernemen. Dit namen we mee in het verdere proces.

Doelgroep onderzoek

Interviews

Voor dit project kozen we ervoor om een semi-gestructureerd interview te houden met de doelgroep. Deze methode zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk informatie bij één vraag kunt krijgen. Door deze methode toe te passen krijgt jouw interview een hogere validiteit. We hebben deze methode gekozen, omdat we in eerste instantie een goed beeld van de doelgroep wilden krijgen, een goed beeld over hun online en/ of duurzaam boodschap gedrag en we wilden weten wat zij precies van Picnic vonden.
Ik hield mijn interviews met twee mensen die bij andere winkels online bestellen, en met één persoon die bij Picnic bestelt. Ik deed dit, zodat ik erachter kon komen waarom ze niet bij Picnic bestelde en wat voor koop gedrag ze bij andere winkels hadden. De vragen die ik stelde waren:

  • Doe je vaak online je boodschappen?
  • Bij het kiezen van online bestellen bij een supermarkt, waar kijk je naar?
  • Als je online boodschappen zou doen, aan welke supermarkt denk je als eerst?
  • Waarom wel Albert Heijn of Jumbo en niet Picnic?
  • Wat vindt je een van de belangrijkste dingen als je online boodschappen gaat bestellen? Waarom?
  • Heb je last van een minimumbedrag?

  • Vindt je duurzaamheid belangrijk bij het bestellen van boodschappen?( Zo niet waarom niet? )
    Weet jij hoe je duurzaam boodschappen kunt doen?
    Waarom wil je duurzame producten kopen?
    Kies je bewust voor duurzame producten?
    Wat betekent duurzaam boodschappen doen voor jou?
    Ben je bereid meer te betalen voor duurzame boodschappen?
    Bestel je liever verse groente/brood/fruit of koop je het liever?

Uit mijn interviews met de twee die geen klant waren bij Picnic bleek al snel dat hun voor een andere winkel kozen, omdat Picnic een te klein assortiment heeft. Bij de andere winkels waar ze boodschappen doen kozen ze wel vaak voor de goedkopere opties.
Uit het interview met degene die wel bij Picnic bestelde bleek al snel dat ze daar bestelde door de korting, acties en lage prijzen. Ik wilde dit er in houden, want goedkope prijzen trekken al snel aandacht. Ze vertelde ook dat Picnic inderdaad een klein assortiment heeft, en het niet duidelijk is wat er biologisch of duurzaam is. Hier wilden wij wat mee doen.

Ook werd al snel duidelijk dat mijn doelgroep vaak niet wisten welke producten duurzaam zijn en welke niet. Ook gaven ze aan dat ze dachten dat duurzame producten juist heel duur zijn. Hier wilde wij met ons concept iets mee doen. Daarom ‘duurzaam bovenaan’, zodat de doelgroep beter kon zien wat er duurzaam is. En de meter hadden we toegevoegd, zodat ze konden zien hoe duurzaam hun winkelmand is.

Extra research – Maïs verpakkingen

In een creatieve sessie met de doelgroep werd er iets interessants genoemd, namelijk maïs verpakkingen. Ik vond het erg interessabt en handig klinken, omdat het zeker voor minder vervuiling en minder plastic zorgt. Dus ik koos ervoor om er een korte research naar te doen. Toen ik in Google de zin “Bioplastic gemaakt van maïs” intypte kwamen er al meteen websites naar voren over bio plastic en bio plastic verpakkingen die al (deels) bestonden uit maïs. De eerste website die ik opende (Bio Futura B.V., z.d.) was van een bedrijf die zelf gebruik maakte van bio plastic verpakkingen, en hier een korte uitleg bij gaven. Door de uitleg leerde ik dat er al twee soorten bio plastic zijn die suikers maïs en/of maïszetmeel gebruiken, deze twee heten PLA (Poly Lactic Acid) en CPLA (Crystallized Poly Lactic Acid). Bij de maak van PLA verbruiken fabrieken al 75% minder CO2 in vergelijking met olie plastic. De tweede website die ik bekeek (Mediaplanet NL, 2021) had een kort bruikbaar stukje over dat er al technieken bestaan waarmee ze multilaagsverpakkingen met maïszetmeel. Deze techniek gebruiken ze voornamelijk voor de consument die onderweg is, zodat hun verpakking lichter is in gewicht.
De belangrijkste uitkomsten waren dan ook de stukken informatie die ik had gevonden op de twee websites. Met deze informatie kwam ik erachter hoe duurzaam bioplastic van maïs was en of het al bestond of niet.

We hebben hier uiteindelijk niks mee gedaan in ons concept. We wilden het er nog bij doen als ‘extra’, maar de docenten vonden het dan te veel worden. Hier waren we het wel mee eens.



De betrokkenheid van de doelgroep

Voor dit project moesten we goed nadenken over ons concept. Het mocht namelijk niet het huidige gedrag van de doelgroep verstoren. De gewenste situatie was dat de doelgroep werd geholpen bij het maken van duurzamere keuzes bij het doen van boodschappen, zonder daar hun eigen gedrag voor te hoeven aanpassen.
Om goed rekening te houden met hun wensen, en hun gedrag, hielden wij interviews, creatieve sessies en testen met de doelgroep. We hielden hun het hele proces betrokken

 


Creatieve sessies

Klik op deze knoppen om er meer over te lezen!

635-Brainstorm

De eerste creatieve sessie die ik heb gehad was samen met mijn teamgenoten. De methode die ik had gekozen voor de creatieve sessie heet ‘635-brainstorming’. Deze techniek gaat als volgt: De 635 brainstorm heeft als doel om 108 ideeën te genereren in 18 minuten. Het is een gestructureerde brainstorm en gaat als volgt:
(1) zes deelnemers zitten aan een tafel,
(2) iedere deelnemer krijgt een vel papier met het op te lossen ontwerpvraagstuk bovenaan het papier,
(3) het vel papier is verdeeld in 18 vakjes, een matrix van drie kolommen en zes rijen,
(4) teamleden krijgen drie minuten om drie ideeën (in de bovenste drie vakjes) te genereren (tekenen of schrijven mag allebei),
(5) deelnemers geven hun vel papier aan de persoon links van hen,
(6) iedere deelnemer bedenkt nog drie ideeën en probeert voorgaande ideeën te integreren waar waardevol,
(7) dit doe je tot de vellen vol zijn of de ideeën op.

Mijn groepje wilde deze methode nogmaals gebruiken, omdat ze het een erg handige methode vonden. We haalden er een aantal ideeën uit, maar wilden zeker nog een creatieve sessie doen met de doelgroep. Omdat dit onze ideeën waren en wij niet weten wat de doelgroep het liefst zou willen

Bloemetjes-techniek

De tweede creatieve sessie die we hielden was met de doelgroep. De methode die we hiervoor kozen was de bloemetjes-techniek. De bloemetjes techniek is een methode, waarbij je eerst een paar kernwoorden noteert en de woorden die ermee te maken hebben als soort blaadjes toevoegt. We hadden voor de bloemetjes techniek gekozen, omdat een teamgenoot deze vorig jaar deze had toegepast en er veel ideeën uit kon halen, aan de hand van de woorden die toen door de doelgroep werden genoteerd.
Uit deze methode kreeg ik een aantal goede antwoorden zoals maïs verpakkingen, lokale en seizoens producten aanbieden in de Picnic app. Aan deze ideeën had ik heel veel. Ik kon hier later eventueel concepten bij bedenken. Bij sommige onderwerpen konden ze geen ideeën bedenken, maar wel woorden waarmee ze het associeerden zoals: vers groente en fruit– landbouw & boeren, natuur – groen & dieren, rood – Picnic. Aan deze associaties had ik ook wat, want hierdoor wist ik wat ze associeerden met de natuur of met de kleur rood. Dit kon ik gebruiken in een eventueel design van iets.

De stickers die u op de bloemen ziet zijn de stemmen die wij later hadden neergezet. Met deze stemmen wilden we zien welk concept wij het beste vonden, en mee door wilden.

SCAMPER-methode

Na de sessie met de doelgroep besloten we nog een keer een creatieve sessie met elkaar te houden. Hiervoor gebruikte we de SCAMPER-methode SCAMPER staat voor:
Substitute (What would happen if we swapped X for Y?)
Combine (What would happen if we combined X and Y?)
Adapt (How could we adapt this thing to a different context?)
Modify (How could we modify this product to add more value?)
Put to Another Use (What other uses might this project have?)
Eliminate (What could we remove from this project?)
Reverse (How might we reorganize this project to make it more effective?). Utilize the templates to track everyone’s responses.

Terwijl we deze methode uitvoerde hadden we allemaal niet veel inspiratie meer, dat is zeker te zien in de afbeelding. Toch kregen we er nog een paar ideetjes uit. De opvallendste resultaten uit deze creatieve
sessie waren: hervulbare verpakkingen, op social media (facebook) duurzame recepten weergeven en een spaaractie waarbij kinderen en volwassen dingen kunnen sparen die te maken hebben met duurzaamheid.

COCD-Box

De laatste methode die we gebruikte was de COCD-box. Een COCD-box zorgt ervoor dat de goede en slechte ideeën bij de convergentie niet over het hoofd gezien worden wegens té nieuw of té vooruitstrevend. Deze tool verplicht de gebruiker dus om ook de slechte ideeën mee te nemen. Na de COCD-box hadden we alle ideeën hieruit gecategoriseerd, om zo te zien op welke gebieden we de doelgroep allemaal konden helpen met duurzame boodschappen bestellen. Zo kregen we een overzicht over de ideeën die uniek en haalbaar waren.
De meest opvallende resultaten waren dat we veel ideeën hadden over de verpakkingen, de uitstraling van de app, bonus, video’s en spaaracties. Dankzij deze resultaten werd het voor ons duidelijk welke richting we op wilden en hebben we uiteindelijk deze ideeën tot drie concepten verwerkt.


Prototypes

Klik op deze knoppen om er meer over te lezen!

Prototype 1 – Paper prototype

Het eerste prototype dat we maakte was een low-fidelity paper prototype. Met het paper prototype wilde we het concept testen, zonder kleuren en uitgebreide functies.
Voor het low-fid prototype had ik de recepten pagina gemaakt samen met een teamgenoot. Ik had de stappen gemaakt hoe je van de Picnic homepagina naar het recept komt. Het eerste scherm is het startscherm van Picnic. Als je op de pan klikt kom je bij de volgende pagina. Hier staan alle recepten waar je uit kan kiezen met de prijs per persoon erbij. Hierna kies je een recept. Bij dit recept kun je een uitleg video kijken of gewoon het recept lezen en kijken wat er in zit. Op deze pagina kan je ook alle producten voor het recept in je winkelmand doen. Op de afbeelding hiernaast zijn iedereens prototypes te zien. Het onderste rijtje is mijn prototype.

Prototype 2 – Figma

Het tweede prototype was een mid-fidelity prototype gemaakt in Figma. We hadden ervoor gekozen om dit in Figma te maken. In Figma konden we namelijk tegelijkertijd aan ons prototype werken en konden we zo elkaar gemakkelijk aanvullen en zien wat de rest had gedaan. Daarnaast konden we met Figma makkelijk een usability test met de doelgroep uitvoeren en gaf het een duidelijker beeld van hoe het concept eruit kon komen te zien.
We kozen voor een mid-fidelity prototype, zodat we goed de functionaliteit van het prototype konden testen. De respondenten werden zo niet beïnvloedt door de kleuren, waardoor ze andere meningen konden hebben.

Het prototype bestaat uit 6 onderdelen. De onderdelen waren:

  1. Icoontjes voor in de app. Dit worden icoontjes die duurzaamheid aangeven. (Verschillende varianten voor een vergelijkingstest).
  2. Vergelijkingstest duurzame producten. Hoe laten we duidelijk zien welke producten duurzaam zijn?
  3. De Picnic app, met onze duurzame onderdelen toegevoegd, zoals de duurzame voordelen folder, duurzaam staat bovenaan, bij de producten staat informatie van hoe het duurzaam is. Voor dit voorbeeld hebben we gekozen voor een icoontje om aan te geven wat duurzaam is.
  4. Vergelijkingstest duurzaamheidsmeter.
  5. De Picnic app, hier zie je het gedeelte van de recepten. We hebben gekozen om een receptvideo toe te voegen met uitleg hoe je het recept moet maken en waarom het duurzaam is.
  6. Vergelijkingstest icoontjes en informatie over hoe duurzaam je bent bij duurzaamheidsmeter.

Prototype 3

Het derde en laatsta prototype dat we hadden gemaakt was een clickable prototype in Figma. Dit prototype hebben we met zijn allen uitgewerkt tot een goed prototype. Ik was er best trots op, omdat het mijn eerste project in Figma was, en het werkt heel goed. Vrijwel alles is klikbaar. Dit prototype was veel uitgebreider, en beter functioneel dan al mijn voorgaande prototypes. Om het te bekijken kunt u op deze link klikken: https://www.figma.com/proto/hnp6cBmofLdCGVjPqk5cwR/picnicc?page-id=0%3A1&node-id=262-608&viewport=1127%2C-73%2C0.07&scaling=scale-down&starting-point-node-id=262%3A608&show-proto-sidebar=1


Testen

Klik op deze knoppen om er meer over te lezen!

Test 1 – concept testing low-fid

De eerste test hielden we met ons paper prototype, de respondenten waren klasgenoten. We hielden namelijk een prototype party in de klas. Tijdens de prototype party legden we uit hoe onze prototypes werkten en stelden we specifieke vragen over de onderdelen, waar we feedback op wilden hebben. De feedback die we kregen waren een aantal punten waar we aan moesten werken, of naar moesten kijken.

  • Vervanging voor je normale producten (de duurzame optie) alleen laten zien als je op de CO2 meter klikt.
  • Voor de CO2 meter is de variant met de balk het meest onduidelijk, omdat het op een laadbalk leek.
  • De beste plek voor de CO2 meter is in het midden onderin (boven op de navigatiebalk).
  • Geen aparte verpakking maken voor de duurzame producten. Dit kost heel veel moeite en tijd, en omdat het is een online winkel is bepaalt een verpakking niet de keuze van de klant. Een icoon is genoeg informatie.
  • De concepten zijn beter als ze kleiner zijn en als ze gecombineerd worden tot één concept.

Test 2 – usability & vergelijkings test mid-fid

Usability test

Voor ons mid-fidelity prototype wilden we een usability test uitvoeren om zo meer resultaten te krijgen, waardoor we ons concept beter konden laten aansluiten op onze doelgroep. We hadden verschillenden onderdelen, waarvan we wilden weten of het werkte. Om hierop antwoorden te krijgen vonden wij het, het handigst om een usability test te doen. Een usability test houdt in dat de gebruikers het prototype gaan gebruiken/ testen en kijken of er dingen zijn die ze niet fijn vinden, bijvoorbeeld de manier hoe ze de boodschappen kunnen bestellen.
Tijdens het uitvoeren van deze testmethode kreeg onze doelgroep de opdracht om zelf de app te verkennen en te vertellen wat ze van de bruikbaarheid vonden en of er nog dingen waren die ze niet goed vonden werken.

Door de usability test kwamen we erachter dat de naam van ‘duurzame boodschappen’ veranderd moest worden, omdat één van de testers aangaf dat boodschappen producten zijn die je fysiek in de supermarkt koopt, dus dat dat woord helemaal niet bij Picnic past. Daarnaast vonden veel testers dat de video bij de categorie ‘duurzame recepten’ te lang zou gaan duren en ze er niet snel op zouden klikken, omdat de uitleg al onder de video staat en ze het fijner vonden om te lezen. Tot slot vond de doelgroep dat de concepten verder heel overzichtelijk waren en dat het ook gebruiksvriendelijk was. Zo was er genoeg ruimte tussen de afbeeldingen en had de doelgroep niet het idee dat er dingen veranderd moesten worden.

Vergelijkingstest

Tijdens het maken van ons mid-fidelity prototype hadden we verschillende ontwerpen bedacht waarvan we niet wisten wat de beste opties was. Om erachter te komen welke ontwerpen de doelgroep het duidelijkst vond, hadden wij bedacht om een vergelijkingstest te houden, omdat we met een vergelijkingstest meer opties konden laten zien en hun mening erover konden vragen. Wat we ook onhandig vonden aan een A/B test was dat je twee
prototypes gaf aan twee groepen (de ene groep prototype 1 en de ander 2). Wij wilden de mening van al onze respondenten weten.
Tijdens de vergelijkingstest lieten we de doelgroep kiezen tussen de verschillende varianten, waarmee we duidelijk wilden maken welke producten duurzaam waren. Dit deden we aan de hand van iconen, kleuren en vlakken.

Het bleek dat de resultaten per teamlid heel verschillend konden zijn en dat er daardoor bij sommige categorieën
niet één, maar twee soorten manieren waren overbleven. We moesten hierdoor goed nadenken en overleggen wat de beste optie was en wat het beste bij de doelgroep zou passen.


Test 3 – Usability & vergelijkings test High-fid

Usability test

We wilden ons high-fidelity prototype testen en verbeteren tot het uiteindelijke product.
Na de usability test met ons high-fidelity prototype te hadden uitgevoerd, kwamen we erachter dat er een paar icoontjes tijdens het gebruik versprongen, wat we later hadden opgelost. Verder hadden we na de feedback van de doelgroep in het beginscherm een pop-up geplaatst over het icoon duurzaam, omdat de doelgroep vroeg om informatie over het icoon. Ook hadden we een nieuw ontwerp van de duurzaamheidsmeter toegevoegd en hadden we hierbij een animatie gemaakt waarbij de meter beweegt.

Daarnaast hadden we meer variaties voor de schermen, zodat je, behalve bij broccoli, ook andere producten uit je winkelmandje duurzaam kan maken en is er nu een pop-up over de uitleg van de duurzaamheidsmeter en de drie iconen die over de duurzaamheid gaan, in plaats van een losse pagina met de uitleg. Dit deden we, omdat we eerst de drie iconen los van de duurzaamheidsmeter hadden en nu is het samengevoegd. Tot slot hadden we een knop toegevoegd om de hele winkelmand duurzaam te maken. Na deze test was er weer een eindexpo, na deze expo hadden we nog een aantal laatste aanpassingen gemaakt en waren daarna klaar.

Vergelijkingstest

We kozen ervoor om weer een vergelijkingstest op ons high-fidelity prototype uit te voeren, omdat we over sommige onderdelen van het high-fidelity prototype zaten te twijfelen. Sommige onderdelen waren niet duidelijk na de vorige testen, en nu we meer wisten en we er beter over na hadden gedacht, konden we deze onderdelen en de nieuwe onderdelen beter testen.
Na de vergelijkingstest op ons high-fidelity prototype te hebben uitgevoerd, bleek dat de meningen over het duidelijk maken van de duurzame producten 50/50 waren. De helft vond het groene balkje beter, de helft het icoontje. Als team hadden we de varianten besproken welke optie het beste was en kwamen we tot de conclusie dat het groene balkje niet meteen aangaf dat een product duurzaam was, omdat je als gebruiker ook kon denken dat het product biologisch was, omdat het dezelfde kleur was.


Eindpresentatie

Voor dit project hield onze studie een expo waar onze docenten, medestudenten en opdrchtgevers mochten komen. Voor deze presentatie mochten we een plek uitkiezen, deze opmaken hoe we wilden en ons prototype, en de daarbij horende presentatie, laten zien.